2022 թվականի փետրվարին ՈՒկրաինայում ռազմական գործողությունների սկզբից մինչ օրս 57 երկրի 494 ընկերություն հայտնվել է ԱՄՆ-ի երկրորդական պատժամիջոցների տակ Ռուսաստանի հետ կապերի համար՝ ասել է Ռուսաստանի միջազգային հարաբերությունների խորհրդի տնօրեն Իվան Տիմոֆեևը։ Ղրղզստանում նման սահմանափակումների է ենթարկվել 10 ընկերություն, Մոլդովայում՝ 8, Բելառուսում՝ 7, Ղազախստանում՝ 4, Հայաստանում՝ 3, Ադրբեջանում՝ 2, Վրաստանում և Տաջիկստանում՝ մեկական ընկերություն։               
 

«ԵԹԵ ՄԱՐԴԻԿ ՑԱՆԿԱՆՈՒՄ ԵՆ ԻՐԱՐ ՀԵՏ ԽԱՂԱՂ ԱՊՐԵԼ, ՄՆԱՑԱԾ ԲՈԼՈՐ ՓԱՍՏԱՐԿՆԵՐՆ ԱՅՆՔԱՆ ԷԼ ԷԱԿԱՆ ՉԵՆ»

«ԵԹԵ ՄԱՐԴԻԿ ՑԱՆԿԱՆՈՒՄ ԵՆ ԻՐԱՐ ՀԵՏ ԽԱՂԱՂ ԱՊՐԵԼ, ՄՆԱՑԱԾ ԲՈԼՈՐ ՓԱՍՏԱՐԿՆԵՐՆ ԱՅՆՔԱՆ ԷԼ ԷԱԿԱՆ ՉԵՆ»
18.02.2011 | 00:00

…և ոչ միայն մշակույթի մասին
«Իրատես de facto»-ի հյուրը ԵՊՀ մշակութաբանության ամբիոնի վարիչ, հնագետ-մշակութաբան ՀԱՄԼԵՏ ՊԵՏՐՈՍՅԱՆՆ է
«ՄԵՆՔ ԱՊՐՈՒՄ ԵՆՔ ԱՐՏԱՔԻՆ ՆՇԱՆԻ ԱԶԴԵՑՈՒԹՅԱՆ ՏԱԿ»
-Պարոն Պետրոսյան, ամիսներ առաջ բախտ ունեցա այցելելու Արցախում հայտնաբերված պատմական Տիգրանակերտի տարածք և տեսնելու Ձեր բացառիկ գտածոները: Ինչպիսի՞ն է այդ հայտնագործության քաղաքական նշանակությունը:
-Ամենահաճախակի տրվող հարցն է սա: Ընդ որում` ադրբեջանական մատուցմամբ էլ Տիգրանակերտի հայտնագործումը դիտվում է որպես քաղաքական ակցիա: Նույնիսկ ժամանակին նրանք վկայակոչում էին գոյություն չունեցող եվրոպացի հնագետների, որոնք, իբր թե, այդ պեղումները որակել են քաղաքական: Մերոնք էլ են այն կարծիքին, որ Տիգրանակերտին պետք է ինչ-որ քաղաքական ուղղվածություն հաղորդել: Շատերը մտածում են, որ եթե ես հայտնաբերել եմ Տիգրանակերտը, պիտի հատուկ ինչ-որ քաղաքական նկատառումներ ունեցած լինեմ (անկախ դրանց դրական կամ բացասական բնույթից): Բայց ես և իմ ընկերները միշտ փորձել ենք հեռու մնալ քաղաքականությունից (այդ բառի ուղիղ նշանակությամբ): Ես այսօր էլ փորձում եմ զերծ պահել ինձ և իմ հուշարձանը նման մոտեցումներից: Տիգրանակերտը քաղաք է, որի հայտնաբերումը, իմ ընկալմամբ, ավելի շատ մշակութային երևույթ է և որևէ կապ չունի քաղաքականության հետ: Այլ բան է, որ այն կարող է մեզ բոլորիս ինչ-որ բան սովորեցնել, հուշել: Սամվել Թադևոսյանը ֆիլմ էր նկարում` «Տիգրանի դասերը»: Եկավ և օրերով մնաց Տիգրանակերտում` փորձելով հասկանալ, թե որն է Տիգրանակերտի դասը: Ե՛վ իշխանական, և՛ ոչ իշխանական կառույցների մոտեցումը Տիգրանակերտին ես անձամբ չեմ զգացել: Տիգրանակերտի մասին խոսվում է ինչ-որ ակնարկներով, աֆորիզմներով, «Աղդամը մեր հայրենիքն է, մեր հայրենիքը չէ» արծարծումով: Ես` որպես մտավորական, ավելի շատ կարևորել եմ մեր սեփական դերակատարումը մեր հասարակության կյանքում: Ես և ընկերներս մտածել ենք, որ ադրբեջանական մեքենան ուժ ունի, մարդիկ ունի, որոնք, համաձայնության գալու, իրական գործընթացների հետ հաշվի նստելու փոխարեն, անընդհատ փորձում են ինչ-որ չեղած բաներ գտնել պատմության մեջ, հայերին համարել Ղարաբաղում եկվոր, հետևաբար` անշնորհակալ, որովհետև իրենց «լավ ընդունած» ադրբեջանցիներից հիմա հող են ուզում… Էս ոչ մարդկային մոտեցումներն ինձ շատ էին ջղայնացնում: Ընդհանրապես, եթե մարդիկ ցանկանում են իրար հետ խաղաղ ապրել, մնացած բոլոր փաստարկներն այնքան էլ էական չեն: Նույնիսկ խնդիրը չպիտի հանգի նրան, որ հայերն իրենց բնիկ հայտարարեն, ադրբեջանցիներին` եկվոր: Էսօր մեր երկու նախագահների խոսքերի փոխանակումը հենց այդ հունով է գնում, որն ինձ համար բացարձակապես անընդունելի է: Ես փորձել եմ, որպես հայ մտավորական, իմ ներդրումն ունենալ և ադրբեջանցիներին ասել, որ խաբում են իրենց ժողովրդին, որ իրականում հայերն Արցախում եղել են շատ հին ժամանակներում, և դրա փաստացի վկայություններն այս տարածքում ամենուր են: Այդ փաստերից մեկն էլ Տիգրանակերտն է: Մեր պեղումների «գեներատորը» Սևակ Արծրունին էր, նա էր գումարներ գտնում, որ կարողանայինք աշխատանքները շարունակել: Սկզբում մեզ ոչ ոք չէր աջակցում: Իսկ երբ Տիգրանակերտը ռեալություն էր, Արցախի իշխանություններն արդեն հանձն առան այդ գործի ֆինանսավորումը: Այսօր շա՜տ-շատ մարդիկ են իրենց անունը կապում Տիգրանակերտի հետ, նույնիսկ նամակներ են գրում ու հայտարարում, որ իրենք են հայտնաբերել Տիգրանակերտը, որ վաղուց էին տեղյակ նրա գոյության մասին: Սա բնական է: Երբ էական մի բան է կատարվում, շատերն են փորձում իրենց անձը կապել դրա հետ: Բայց կարևորն այն է, որ քաղաքը կա: Եվ իմ ու իմ ընկերների համար դա մի պատասխան էր պատմությունը, մշակույթը կեղծողներին: Ես կարծում եմ, որ մեր հայրենիքն այնքան է ազատ ու հզոր լինելու, ինչքան նրա մարդիկ կկարողանան հետամուտ լինել իրենց երազանքներին և հասնել դրանց: Ես աշխատում եմ իմ խոսքով հավատարիմ մնալ այն ամենին, ինչ մտածում եմ: Ես երբեք չեմ փորձել Տիգրանակերտը և Տիգրան Մեծի կերպարը կապել իրար հետ: Ազգայնական, սնապարծ հովերով տարված շատ մարդիկ սրբացնում են Տիգրան Մեծին: Ես միշտ ասում եմ, որ իմ գործն այս քաղաքը հայտնաբերելն ու հասկանալն է: Եվ ես Տիգրանին վերագրվող միապետական որակները հակված չեմ տարածելու քաղաքի վրա:
-Այսպիսի մի տեսակետ կա հիմա հայերի մեջ, թե մենք անվերջ հիշում ու մեծարում ենք միապետ, նվաճող, արյունարբու Տիգրան Մեծին և մոռանում, որ ունեցել ենք Արտաշես Բարի արքա: Իբրև հայ մարդ` որի՞ն եք համարում մեր ժողովրդի համար արքայի իդեալ:
-Ընդհանրապես արքայի իդեալն այսօր իդեալ չէ. սա է իմ կարծիքը: Եթե մենք ուզում ենք ապրել արժանապատիվ կյանքով, ապա կարծում եմ, որ որևէ արքա այս հարցում մեզ խորհրդատու չէ, օրինակ չէ, հեռանկար չէ: Մենք պիտի ապրենք մի հասարակությունում, որտեղ բոլորը երջանիկ լինելու հավասար հնարավորություն ունեն: Որևէ արքա չի կարող նման երաշխիք ապահովել: Արքաներն անցյալ են, մեր պատմության, մշակույթի մի մասնիկն են, և եթե ցանկանում ենք մեր մշակույթը մերօրյա գործընթացի մաս դարձնել, ապա բոլորին համեստորեն խորհուրդ եմ տալիս գիտակցել, որ մենք սովորելու և ընդօրինակելու շատ ավելի ընդարձակ դաշտ ունենք, քան այս կամ այն արքայի կողմնակիցը լինելը:
«ԽԱՉՔԱՐԱՊՂԾՈՒԹՅՈՒՆԸ ՄԱՐԴՈՒ ԱՇԽԱՐՀԸՆԿԱԼՄԱՆ ՄԻ ՄԱՍՆ Է»
-Վերջերս ամերիկացիները հրապարակեցին իրենց արած արբանյակային լուսանկարների մասին ուշագրավ տեղեկություն, համաձայն որի` տարիներ առաջ Ջուղայի գերեզմանատանը գոյություն ունեցող հուշարձանների (խոսքն ակնհայտորեն հայկական խաչքարերի մասին է) փոխարեն այսօր հարթ տարածություն է (ըստ մեր աղբյուրների` ռազմական հրաձգարան): Եթե այս հայտարարության հեղինակները ոչ թե մենք ենք, այլ ամերիկյան մասնագետները, սրանից ինչ-որ բան փոխվո՞ւմ է մեզ համար:
-Ավելի քան համոզված եմ, որ մենք ապրում ենք արտաքին նշանի ազդեցության տակ: Ջուղայի խաչքարերի ոչնչացումը մանրամասնորեն նկարվել է պարսկական կողմից և տեսաֆիլմ է պատրաստվել: Հետևաբար, որևէ կասկած չի հարուցում այս փաստը: Ես վստահ եմ, որ ինչ-որ ամերիկյան կազմակերպության` տիեզերքից արված նկարներն ավելի աղավաղված են, քան գոյություն ունեցող շատ այլ լուսանկարներ: Եվ ամենևին էլ կարիք չկար, որ իրենք վերևից նայեին ու «հայտնաբերեին» ավերումի այդ փաստերը: Դա ինձ համար անհասկանալի և զարմանալի մի բան է, որովհետև էդ նույն ամերիկացիներն ու միջազգային կազմակերպությունները` սկսած ՅՈՒՆԵՍԿՕ-ից, այդ ամենին մանրամասն տեղյակ են եղել հենց գործընթացի ժամանակ: Եվ հիմա չեմ կարծում, թե ինչ-որ մեկի հեռադիտակի արձանագրումները պիտի ինչ-որ բան շտկեն: Միանգամայն ակնհայտ է, որ ի սկզբանե չի եղել նման ցանկություն, չի եղել արդարացի լինելու, մշակութային ժառանգությունն ավերումից փրկելու միտում, որովհետև ավելի հզոր են եղել Ադրբեջանի կարողությունները, այնտեղից հոսող նավթը և այլ հանգամանքներ: Կարծում եմ, որ նման բաներին շատ լրջորեն չպետք է վերաբերվել:
-Ձեր «Խաչքար» ստվարածավալ աշխատությունը կանխարգելիչ գործո՞ն է խաչքարապղծություն երևույթի համար:
-Մտածում եմ, որ խաչքարերը, այդ մշակույթը նախ և առաջ մեզ` մարդկանց են պետք: Որքան հետազոտել-հասկացել եմ, խաչքարերն ընդամենը քար են, և այդ քարերը, եթե շատ խիստ դիտարկենք, հոգի չունեն, չեն խոսում: Մշակույթը մեր` ապրողներիս մեջ է: Եվ եթե խաչքարերի հետազոտությունները մեզ ավելի խելամիտ, իմաստուն, բարի չեն դարձրել, չեմ կարծում, թե էապես մի բան կփոխվի: Խաչքարապղծությունը մարդու հոգեբանության, աշխարհընկալման մի մասն է: Ես շատ դժվարանում եմ էական տարբերություն գտնել մեր խաչքարերը Ջուղայում ավերած ադրբեջանական իշխանությունների և էն հայերի միջև, որոնք այսօր մեր խաչքարերը վնասում, տեղաշարժում են հենց մեր երկրում, մեր մայրաքաղաքում, տանում-դնում են իրենց «դաչայում»: Ադրբեջանցիները խաչքարերի հետ վատ են վարվում քաղաքականապես, մերոնք` բարոյապես: Երկու դեպքում էլ դատապարտելի է: Իսկ գիրքը շատ լայն տարածում է գտել, ավելին` շատերին այնքան է հրապուրել (ներառյալ իշխանական կառույցները), որ այդ գրքից նկարներ են արտանկարում, տեքստեր արտագրում և հրատարակում իրենց անուններով: Հիմա ես ստիպված եմ անհասկանալի իրավիճակների մեջ հայտնվել, խռովկան երեխայի նման սրա-նրա հետ հարցեր պարզաբանել և դժգոհել, թե ինչու գոնե տողատակերում չի նշվում իսկական աղբյուրը, իսկական հեղինակի անունը: Ընկերներիցս ոմանք էլ կատակում են, թե եզակի գրքերից են հիմա արտագրում, ու ես պիտի ուրախ լինեմ, որ իմ գիրքը եզակիներից է:
«ՄԵՆՔ ԱՆԸՆԴՀԱՏ ԱՆՏԱՐԲԵՐ ԴԻՏՈՐԴԻ ԿԱՐԳԱՎԻՃԱԿՈՒՄ ԵՆՔ»
-ԵԽԽՎ-ում ղարաբաղյան հիմնախնդրով զբաղվող ենթահանձնաժողովի վերականգնումը անհանգստացրել է ՀՀ ԱԺ եվրախորհրդարանական պատվիրակներին: Կիսո՞ւմ եք այդ անհանգստությունը:
-Ես կիսում եմ ավելի խորքային մի անհանգստություն. ինչպե՞ս կարող ենք մենք ինքներս մեր շահերի, մեր նպատակների հանդեպ այդքան անտարբեր գտնվել: Ի վերջո, ամեն ինչ նախաձեռնում են ուրիշները, և մենք անընդհատ անտարբեր դիտորդի կարգավիճակում ենք: Ինչո՞ւ հայերը չեն փորձում մի տասը հանձնաժողով ստեղծել, որ ադրբեջանցիներն էլ փորձեն պայքարել այդ հանձնաժողովները փակելու ուղղությամբ: Ստացվում է այնպես, որ մենք միշտ պատասխանողի դերում ենք: Ես Տիգրանակերտով փորձել եմ ասել, որ մենք պիտի պատասխանողի դերում չլինենք: Մեր զինվորը, որ ազատագրել է էդ տարածքները, նախաձեռնել է: Եվ լավ կլիներ, որ ոչ թե անհանգստանայինք ինչ-որ հանձնաժողովի ստեղծումից, սրա-նրա ասած խոսքից, այլ ուրիշներին առիթ տայինք մտածելու-անհանգստանալու մեր արածի համար, պայքարելու մեր նախաձեռնածի դեմ: Ակտիվ կյանք, ակտիվ կենսընթաց, ակտիվ աշխարհընկալում. սա մեզանում սարսափելիորեն պակասում է: Մեր լավագույն մտավորականները ժամանակ են կորցնում հիմնավորելու, որ իրենք ուզեցին, իշխանությունները չտվեցին, որ իրենք նախաձեռնեցին, իրենց աջակցող չեղավ: Էդ ժամանակները վաղուց անցել են: Մենք պիտի հետևենք այն մարդկանց, ովքեր ի վիճակի են նախաձեռնելու, նախահարձակ լինելու, մի բան ստեղծելու և ուրիշներին էլ իրենց հետևից տանելու:
-Մեր հասարակության մեջ կա՞ն այդպիսիք:
-Կարծում եմ` շա՜տ-շատ: Բայց չունենք այդ տրամադրվածությունը մեր հասարակության մեջ: ՈՒնենք ոսկի մարդիկ, բայց վատ հասարակություն: Մեր ամենամեծ դժբախտությունն այն է, որ առանձին-առանձին շատ լավն ենք, նախաձեռնող, բայց նախաձեռնությունները մնում են անհատականի շրջանակներում, չի ձևավորվում այն հանրույթը, այն խումբը, որը հասարակությանը որակ է հաղորդում: Ովքեր ցավում, քննադատում, տառապում են այս իրականության մեջ, նախ և առաջ պիտի մտածեն նման մարդկանց համար դաշտ ստեղծելու մասին: Այդ դաշտն է, որ այսօր չկա:
-Որպես ղարաբաղցի` ի՞նչ հանգուցալուծում եք տեսնում Ձեր բնօրրանի քաղաքական կարգավիճակի համար:
-Որպես ղարաբաղցի` նախ և առաջ չեմ սիրում ղարաբաղցիություն անել: Չեմ սիրում հայրենակցական ցանկացած ընդվզում, մղում, որը պիտի բերի համահայկական դաշտի պառակտմանը: Էս տեսակետից ես Հայաստանում շատերի համար ղարաբաղցի եմ, Ղարաբաղում շատերի համար` հայաստանցի: Ինձ հետ աշխատող բանվորների մեծ մասը չգիտեր, որ ես ղարաբաղցի եմ, որովհետև սկզբունքորեն կարծում եմ, որ մտավորականը պիտի խոսի գրական լեզվով: Երբ տեսնում եմ, որ որևէ տեղ հայրենակցական շշունջ կամ ընթացք կա, ինձ հեռու եմ պահում: Հայրենակցականությունը կատակի, անեկդոտի ժանր պիտի լինի, ժողովրդական բանահյուսության ժանր: Եթե այն սկսում է քաղաքական, մտավորական, մշակութային ընդգծված երանգներ ձեռք բերել, արդեն վնասակար է բոլորիս համար: Ես մտածել ու մտածում եմ Ղարաբաղի ապագայի մասին, բայց ոչ երբեք` իբրև ղարաբաղցի, այլ իբրև հայ մտավորական, որը կարծում է, որ մենք բոլորս բազմաթիվ մարդկային, մարդասիրական արժանիքներ վերագտնելու կարիքն ունենք, որ կարողանանք այս աշխարհում ապրել մարդավայել, լինենք հայ, բայց նախ և առաջ ունենանք եվրոպական քաղաքակրթական, մարդասիրական այն ձեռքբերումները, առանց որոնց այսօր մարդն ուղղակի չի կարողանա ապրել:
-Ի՞նչ ընդհանրություն և տարբերություն եք տեսնում Կոսովոյի, Կիպրոսի, Սուդանի և ԼՂՀ-ի պատմական-քաղաքական նկարագրերի միջև:
-Դա շատ քաղաքական հարց է: Որպես մշակութաբան` կարող եմ ասել, որ եթե մարդիկ ձգտում են արժանապատիվ ապրել, ի վերջո, հասնելու են դրան: Ովքեր անվերջ փաստարկներ պիտի բերեն այն մասին, թե ինչքան իրենց խանգարեցին, և թե իրենք ինչպես ստիպված եղան հրաժարվել արժանապատիվ կյանքից, հազիվ թե որևէ հաջողության հասնեն:
-Ինչպե՞ս կբնութագրեք Եգիպտոսի իրադարձությունները: Հերթական անգամ «Աշխարհն, այո՛, շո՞ւռ է եկել»:
-Կա հայտնի տեսություն` քաղաքակրթությունների բախման տեսությունը: Կարծում եմ, որ Թունիսի, Եգիպտոսի, Եթովպիայի, Սուդանի գործընթացները, ըստ էության, կարևոր քաղաքակրթական փոփոխությունների նշաններ են: Եգիպտոսում եղել եմ, և որպես հնագետ` կարող եմ վստահաբար ասել, որ եգիպտական քաղաքակրթությունը և ներկայիս արաբական քաղաքակրթությունը չափազանց տարբեր են: Էն աղքատությունը, էն ծանր կյանքը, որ կա Եգիպտոսում, Աստված չանի, որ լինի որևիցե այլ երկրում: Ես իմ աչքի տեսածն եմ ասում: Բնական է, որ դիկտատուրայի դեմ վաղ թե ուշ ընդվզում է լինելու: Ժամանակակից եվրոպական, արևմտյան հումանիստական գործընթացը շատ մարդկանց ուղեղներում շատ բան է փոխում, այդ թվում նաև` արաբների: Իրենք, միևնույն է, ձգտելու են ավելի լավ կյանքի, ինչ և մեզ եմ կամենում. մենք ևս իրավունք ունենք ավելի լավ, ավելի մարդավայել կյանքով ապրելու, քան այսօր ապրում ենք:
Զրույցը վարեց Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1151

Մեկնաբանություններ